Equiterapeut

Hade ute en equiterapeut till Spike idag, då han inte har känts helt bra på sistonde. Och vilken tur! Han var rejält spänd och hade flera låsningar i bakkärran. Dessutom var har sne i korset. Återbesök om två veckor igen, får bara skritt och galoppera (bara lite trav nån gång ibland). Ska jobba med skolorna i både skritt och galopp! Mycket klättering och varierat underlag. Ska även stretcha honom varje dag efter ridpasset, både i fram och bakbenen. Ska även köpa magnesium och ge honom!

Skriver detta här för en påminnelse till mig själv.
Frambenen först bakåt, hålla vid kota och knä, dra bakåt så benet är i 90grader, han ska vara avslappnad och ska hålla krav i 10-20 sek. Sen frambenen framåt, hålla i hoven och dra fram/ner. Släpp direkt om han lägger tyngden på det benet jag håller uppe! Benet ska var helt rakt, desto mer jag gör det desto högre upp kommer det gå!
Bakbenen först fram sen bakåt. Hålla i hoven och dra mot framknät, måste vara riktigt avslappad! Sen bakåt, man lägger kotan mot ens knä och pressar bakåt. Håller och trycker lite löst på hasen samtidigt som man trycker bakåt med knät.
Dessutom ska jag en gång i veckan trycka upp ryggen med hovkrats på honom, cirka 1dm ut från svansroten och klia rätt hårt i en rakt linje upp mot korset. Han ska höja hela ländryggen och ända fram till manken.
Och så ska jag även se till att han inte står och vilar på bak när jag håller på med honom, det bidrar till att han blir sne. Han mååååååååste stå på båda!!!!!


Kommentarer
Postat av: Lena

Hej, vet ej om mitt medd. kom fram, men jag har nog spikes hel-bror. Hade varit kul att veta lite om de har nåt gemensamt. ;) Mvh




Svar: Hej! Jag måste ha missat din kommentar om att du troligen har Spikes helbror (för ett år sen, haha!) Men vad kul! Svara gärna till min mejl, [email protected], där kollar jag mycket oftare ;) Mvh Matilda
matildaekstrand.blogg.se

2011-09-01 @ 19:26:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0